4) Sistem Seçimi
4.1 Tasarım Hedefleri
Tasarımın ilk kısmı duman tahliye sisteminin amacını belirlemektir.
Tasarımcı bölmelendirme, yangına dayanıklılık, kaçış yolları ve yangınla mücadele erişimi için bina yönetmelikleri rehberliğini takip ettiğinde, duman tahliyesi normalde
önerildiği yerlerde sprinkler'lar tarafından desteklenen yeterli bir güvenlik standardı sağlar.
Ancak, duman kontrolü kaçış yollarını, yapısal yangına dayanıklılığı, bölmelendirmeyi veya itfaiyeci erişimini desteklemek için yangın mühendisliği çözümünün bir parçası olabilir. Duman kontrolü ayrıca yangınla mücadeleye yardımcı olarak mülk koruması için faydalar sağlayabilir.
Bu nedenle, tasarımcı duman tahliyesi veya duman kontrolü olmak üzere aşağıdaki tasarım hedeflerinden birini seçebilir.
4.1.1 - Duman Tahliyesi
Yangın sırasında ve yangın bastırıldıktan sonra dumanın tahliyesi en yaygın olarak benimsenen duman tahliyesi biçimidir ve esas olarak yangınla mücadeleye yardımcı olmak için dumanın seyreltilmesini ve
dağıtılmasını hedefler. Ayrıca, yangın bastırıldıktan sonra duman ve ısıyı temizleyerek binayı normal kullanıma döndürmek için de kullanılabilir. Bu, doğal çapraz havalandırma, geleneksel kanallı mekanik havalandırma kullanılarak mekanik çapraz havalandırma veya jet fanlar kullanılarak mekanik çapraz havalandırma kullanılarak elde edilebilir.
4.1.2 – Duman Kontrolü
4.1.2.1 Tasarım Rehberlik Belgeleri
Duman kontrol sistemlerinin tasarımına ilişkin rehberlik aşağıdaki belgelerde bulunabilir:
• Çok çeşitli yangın senaryolarını ve bina türlerini kapsayan BR 368
• Sabit durum tasarımı için performans önerileri ve hesaplama
prosedürleri içeren BS 7346-4
• Zamana bağlı tasarım için performans önerileri ve hesaplama
prosedürleri içeren BS 7346-5
BS 7974, yangın mühendisliği tasarımının arkasındaki prensipleri açıklar, örneğin mevcut kaçış süresinin gerekli kaçış süresiyle karşılaştırılması ve duman kontrol sistemlerinin performansını değerlendirirken
kullanılabilecek sürdürülebilirlik kriterleri hakkında rehberlik sağlar.
4.1.2.2 Kaçış yollarına yardımcı olmak için
Bu tür bir sistem, kaçış yollarını dumanın etkilerinden korumayı amaçlar. Sistem, kaçış yollarında duman oluşumunu geciktirmek, dumanı seyreltmek veya güvenli bir yere
dumansız bir yol sağlamak için tasarlanmıştır. Sistem, tahliye süresi boyunca sakinler için sürdürülebilir
koşulları koruyacaktır. Tasarım,
duman sıcaklığını, net katman yüksekliğini, radyant ısı akışını, duman toksisitesini ve görünürlüğü hesaba katacaktır.
Bu uygulamanın hedeflerine ulaşmak için muhtemelen bir "SHEVS" tipi sistem kullanılacaktır. Yükleme rampalarındaki kişilerin bölgeye aşina olması ve sayılarının nispeten az olması beklendiğinden, alanda uzun süreler boyunca temiz bir katmanın
10
korunması gerekli olmayabilir. Bunun yerine zamana bağlı bir tasarım uygun olabilir.
Ancak, halka açık otobüs parklarında temiz bir katman SHEVS'ye ihtiyaç duyulabilir.
Jet fanlar, yangının aşağı akışında duman birikmesine neden olacağı için bu uygulama için uygun olmayabilir. Jet fanların yangının tespit edilmesinden sonra etkinleştirilmesinde normalde kısa bir gecikme olur veya itfaiye tarafından etkinleştirilir ve böylece kişilerin kaçmasına olanak sağlanır.
Ancak, belirli durumlarda sistemin dumanı yangının bulunduğu alana hapsedecek ve bölmenin bir kısmını dumandan nispeten temiz tutacak şekilde tasarlanması mümkün olabilir, böylece kullanıcıların duman ve yangından etkilenmeden çıkışlara ulaşmaları sağlanır.
4.1.2.3 İtfaiyecilerin Erişimine Yardımcı Olmak
Duman kontrol tasarımının amacı, itfaiyecilerin yangını daha hızlı bir şekilde bulup söndürmelerine ve arama ve kurtarma yapmalarına yardımcı olmaktır; bu, itfaiyecilerin yangına yaklaşması için bölmede nispeten dumansız bir rota oluşturulup sürdürülmesiyle
başarılır.
Temiz bir tabaka sağlamak için sabit durum tasarımı SHEVS veya itfaiyeciler için net bir yaklaşım sağlamak üzere tasarlanmış bir jet fan havalandırma sistemi kullanılabilir.
4.1.2.4 Genişletilmiş Bölmeler
Buradaki amaç, daha büyük bir bölme boyutunun sakinlerin kaçışını tehlikeye atmadığını veya etkili yangınla mücadeleyi engellemediğini göstermektir. Bunun bir SHEVS veya jet fan havalandırma sistemi olmadan başarılması olası değildir.
4.1.2.5 Azaltılmış Yapısal Yangın Direnci
Buradaki amaç, duman kontrolünün bir bölmeden ısıyı uzaklaştırmaya
katkıda bulunduğunu ve böylece daha düşük bir yapısal yangın direnci süresinin mümkün olduğunu göstermektir. Yangın yükünün nispeten küçük ve iyi tanımlanmış olduğu en küçük yükleme alanları veya otobüs parkları dışında, çözümün bir parçası olarak sprinkler'lara ihtiyaç duyulması muhtemeldir.
4.2 Sistem Türleri
Yükleme alanlarını veya otobüs parklarını havalandırmak için üç sistem türü mevcuttur. Bunlar şunlardır:
4.2.1 Doğal Havalandırma
Bu, duvarlarda veya tavanlarda kalıcı açıklıklar, itfaiyeciler tarafından kullanılmak üzere elle çalıştırılabilen
mendirekler veya otomatik olarak açılan menfezler olabilir.
4.2.2 Kanallı Mekanik Sistem
Havalandırma sağlamanın geleneksel yolu, kirli havayı (egzoz dumanları veya
duman) kanallar aracılığıyla çekip atmosfere boşaltmaktır. Kanallar,
çıktının tüm alana dağıtılmasını sağlamak için kullanılır.
4.2.3 Jet Fan Mekanik Sistem
Jet fan havalandırma sisteminin tasarımı için kullanılan kriterler, jet fanların hava akışının yönünü kontrol etmek için kanal sisteminin yerini alması dışında kanallı bir sistem için kullanılan kriterlerle aynıdır. Hava, dumanı ve ısıyı dışarıya
atmak için gereken
çıkış oranını sağlayan
çıkış fanlarına veya daha az yaygın olarak
dışarıya doğrudan doğal açıklıklara yönlendirilir.
Tasarımın arkasındaki prensip, yangın bölgesinde duman tabakasının momentumunu
aşacak yeterli hava hızını oluşturmak ve böylece dumanın
11
belirli bir yönde hareket etmesini sağlamaktır. Kullanılan jet fanların konumu ve sayısı,
alanın düzenini hesaba katmalı ve bir dizi faktöre dikkat edilmelidir. İlk olarak,
yangının boyutu ve dumanın tavana yükselme yüksekliği,
tavan jetindeki enerjiyi ve dolayısıyla geri katmanlaşmayı önlemek için gereken hızı etkileyecektir. İkinci olarak, fanların performansını etkileyecek bir dizi ek faktör şunlardır:
• Zeminden saçak yüksekliği
• Kirişler, iniş standları, sütunlar, aydınlatma kablo tepsileri, tabelalar ve diğer fiziksel
engellemeler
• Araç boyutu ve konumları
• Örneğin giriş açıklıklarından gelen hava tarafından oluşturulan alandaki diğer hava akımları/desenleri
• Bina şekli ve merdiven çekirdekleri
Bir sprinkler sistemi kurulacaksa, sprinkler başlıklarının ve jet fanların konumu, jet fanların sprinkler'ların püskürtme desenine olan etkisinin en aza indirilmesini sağlamak için koordine edilmelidir.
Etkinleştirilen jet fan sayısının, ana tahliye fanlarının çıkarabileceğinden daha büyük bir hava hacminin hareketine neden olmayacağından emin olmak için dikkat edilmelidir.