7. Duman Kontrol Tasarım Kriterleri

7.1 Tasarım Yangınlarının Kullanımı

Bir duman tahliye sistemi kesinlikle Bina Yönetmelikleri kılavuzuna uygun olarak tasarlanırken, bir tasarım yangını dikkate alınmasına gerek yoktur. Bu, tasarımcının bölmelendirme, kaçış yolları ve yangınla mücadele erişimi kılavuzunu izlediğini ve önerilen yerlerde duman tahliyesi ve sprinkler ile desteklendiğini varsayar. Bu, normalde yeterli bir güvenlik standardı sağlar.

Bir duman kontrol sistemi için tasarım yaparken, bir tasarım yangın boyutunun belirtilmesi gerekir.

7.2 Tasarım Hususları

7.2.1 Sprinkler

Yalnızca duman kontrolü, küçük yükleme bölmelerinde ve servis sahalarında yangınla mücadeleye yardımcı olmak için yeterli olabilir. Dışarıya büyük kalıcı açıklıkların olduğu daha büyük bölmelerde, açıklıklar tek başına sprinkler olmadan duman tahliyesi için yeterli olabilir. Ancak,

kapalı yükleme bölmelerinde, servis sahalarında ve otobüs parklarında yangının tüm bölmeyi kapsamasını önlemek için sprinkler'lara ihtiyaç duyulması muhtemeldir.

İlgili araçların hava koşullarına dayanıklı yapısı nedeniyle, sprinkler'ların etkisi, özellikle yangının erken aşamalarında duman sıcaklıklarında bir azalma ve yangının bitişikteki araçlara yayılmasını sınırlama ile sınırlı olabilir. Yükleme alanındaki zemin eğiminin yönü dikkate alınmalıdır, çünkü bu, özellikle petrol bazlı yakıtların (veya durum değiştiren yakıtların) mevcut olduğu bir senaryo olduğunda (drenaj yüzen yakıtın hareket etmesine neden olur) yangının yayılmasını etkileyebilir. Sprinkler soğutmasının duman üzerindeki etkisi dikkate alınmalıdır, çünkü sprinkler püskürtmesi duman sıcaklığını azaltacaktır. Mekanik ekstrakt kullanıldığında, etkiyi göz ardı etmek muhafazakar bir tasarıma neden olacaktır. Doğal havalandırma sistemleri için sprinkler soğutması, dumanın kaldırma kuvvetini azaltacağı ve doğal havalandırmaların etkinliğini düşüreceği için dikkate alınması gerekebilir. Ayrıca Bölüm 8'e bakın.

7.2.2 Araç Tasarım Yangın Boyutu

BS 7346-7, otoparklar için duman kontrol sistemlerinin sağlanması konusunda rehberlik sağlar ve

sprinklerli ve sprinklersiz araç yangınları için tasarım yangın boyutları sağlar. Ana yangın kaynağının minibüsler, kamyonlar ve

otobüsler olması muhtemel yükleme

alanlarında, servis alanlarında ve otobüs parklarında, tasarım amaçları için potansiyel yangın yükü önemli ölçüde daha fazladır.

Bu alanda tünel yangınları için önemli araştırmalar yapılmış olsa da, maksimum potansiyel yangın boyutunun ne olabileceği konusunda çok az fikir birliği vardır. Örneğin, tüneller için birçok rehberlik

belgesinde, potansiyel yangın boyutu belirtilenlerden çok daha büyük olsa da, yangın belirli bir boyutu aştığında bir duman

kontrol sistemiyle elde edilebilecek çok az ek fayda olduğu kabul edilmektedir. Bu durumda, uygun bir sprinkler sistemi yangın büyümesini kontrol etmenin birincil yolu olacaktır.

Sprinklerler yangının daha fazla yayılmasını önleyecek veya en azından geciktirecektir.

21

Kamyonların kullandığı yükleme rampalarında ve servis alanlarında ve otobüs parklarında, sprinkler sistemi kurulmadığı takdirde yangının birden fazla aracı kapsayacak şekilde büyümesi muhtemeldir. Sprinkler sistemi olmadığında, tasarım yangın boyutu hakkında bir kılavuz yoktur ve yapı yönetmelikleri kılavuzu bu tür binalar için tasarım kriterlerini zaten sağlar. Mekanik duman havalandırmasının gerekli olduğu yerlerde, örneğin bodrumlarda, sprinkler sistemi gerekecektir.

Kaçış yolları açısından, dumanın hareketi ve sakinler üzerindeki etkisi göz önünde bulundurulduğunda yangın büyüme oranlarını dikkate almak uygun olabilir; tahliye, bir araç tamamen dahil olmadan ve yangın birden fazla aracı kapsayacak şekilde büyümeden önce tamamlanabilir.

Yapısal yangın direnci veya yangınla mücadele düşünülürken, sprinkler sistemi kurulduğunda, sabit durumdaki tek araç yangınının tasarım yangını olarak kabul edilmesi önerilir.

Aşağıdaki tablo, sprinkler sistemi olsun veya olmasın, tek araç yangını için yangın boyutunu ve büyüme oranını verir. Tasarım amaçları doğrultusunda, sprinkler sistemlerinin yangının bir araçtan diğerine yayılmasını önemli ölçüde önleyeceği, ancak sprinkler spreyinin yangını engelleyebileceği bir araç içindeki yangın büyümesi üzerinde çok az etkisi olabileceği varsayılmaktadır.

Araç sınıflandırması

Durağan Durum

Tasarım Yangın

Boyut (MW)

Van 15

Büyüme oranı

Otobüs/Vagon/Kamyonet/Boş HGV

Ultra hızlı

20-30

Tam yüklü HGV

Ultra hızlı

30-100

Tablo 1 Tasarım Yangınları

Ultra hızlı

Yukarıdaki tabloda yer alan tasarım yangın boyutları ve büyüme oranları,

karayolu tüneli tasarımında kullanılanlardan alınmıştır. Taşınan malların doğasına bağlı olan bir dizi yangın boyutu verilmiştir. Bunlar, yol ve köprüler için Tasarım Kılavuzu'ndan; Cilt 2; Bölüm 3;

kısım 9; BD 78/99'dan alınmıştır veya daha yeni araştırmalardan türetilmiştir. Verilen büyüme oranları, orijinal araştırmada verilen doğrusal

büyüme oranlarına yakın olan BS 7974'ü takip eden NIST t2 yangın büyüme oranlarıdır.

Bunlar bir binada beklenenden daha büyük olabilir veya yangının büyümesi farklı olabilir.

Ancak, başka bir rehberliğin olmaması durumunda verilen rakamların tasarımcılara gereksiz yere külfetli kısıtlamalar getirmeden makul ölçüde muhafazakar olduğu düşünülmektedir.

Daha fazla rehberlik için ilgili araştırma makalelerine (bkz.

bibliyografya) başvurulmalıdır.

Yangının fiziksel alanı, söz konusu aracın boyutuna bağlı olacaktır.

Genellikle büyüyen yangınlar yalnızca sakinlerin kaçışını korumak için tasarlanırken uygun olacaktır. Diğer tüm durumlarda sabit durum tasarım yangını normalde uygun olacaktır.

7.2.3 Mağazalarda, depolama alanlarında ve diğer alanlarda yangınlar

Sprinkler'lerin takıldığı yerlerde depolama, çöp ve ofisler gibi diğer alanlardaki yangınlar

genellikle bir araç yangınından daha küçük ve daha yavaş büyüyecektir. Bu nedenle, ultra hızlı yangın büyümesinin ve bir araç için maksimum yangın boyutunun kullanılması, bir araç yangınıyla başa çıkmak için sistemlerin

tasarımının diğer alanlardaki yangınları da kapsayacağı anlamına gelir.

22

Sprinklerler kurulmamışsa veya diğer alanlar ayrı bölmeler oluşturuyorsa,

tasarım yangın boyutunu ve büyüme oranlarını belirlemek için diğer kılavuzlara başvurulmalıdır. Daha sonra aşağıdakilerin dikkate alınması gerekecektir:

• Depolanan yanıcı malzemelerin türü

• Yangın yükünün miktarı ve dağılımı

• Yangına dayanıklı muhafazanın derecesi.