5 Duman Tahliye Sistemleri

5.1 Genel Rehberlik

Duman tahliye sisteminin amacı şunlardır:

a. Yangın sırasında dumanı seyreltmeye ve sıcaklığı düşürmeye yardımcı olmak.

b. Yangın söndürüldükten sonra dumanın tahliyesini sağlamak için havalandırma sağlayarak itfaiyecilere yardımcı olmak;

Bu sistem, belirli bir alanı dumandan uzak tutmak veya duman yoğunluğunu veya sıcaklığını belirli sınırlar içinde sınırlamak veya kaçış yollarına yardımcı olmak için özel olarak tasarlanmamıştır.

Bu nedenle, bu sistem için sağlanan sürdürülebilirlik kriterleri yoktur. Ancak, havalandırma alanları ve tahliye oranlarıyla ilgili rehberlik düzenleyici belgelerde verilmiştir ve aşağıda özetlenmiştir.

Beklenen büyük yangınlar göz önüne alındığında, sistem ideal olarak yangın tespit edildikten sonra mümkün olan en kısa sürede başlatılmalıdır. Ancak, Jet Fan sistemleri çok erken devreye alınırsa, duman sirkülasyonunu ve duman tabakasının inişini teşvik ederek kaçış yolları için koşulları kötüleştirebilir - bkz. bölüm 5.4.

Diğer havalandırma sistemleri, dumanın binanın etkilenmeyen alanlarına hareket etmesini önlemek için kapatılacaktır. Duman egzoz sisteminin tahliye noktaları, dumanın binaya yeniden sirküle olmasına, bitişik binalara yayılmasına veya kaçış yollarını olumsuz etkilemesine neden olmayacak şekilde yerleştirilecektir. Giriş havasının duman yerine doğrudan egzoz sistemine çekilmemesi için yerleştirilecektir.

BS EN 12101 serisi, duman kontrol ekipmanlarının performansı hakkında tavsiyeler sağlar. Özellikle, sıcak gazları tahliye etmek için tasarlanan tüm fanlar, 300o C'de en az 60 dakika (sınıf F300) süreyle çalışmaya uygunluğunu doğrulamak için BS EN 12101 – 3'e uygun olarak test edilecektir. Ana egzoz fanları binanın içinde, ancak hizmet ettikleri yangın bölmesinin dışında yer alıyorsa, içinden geçtiği binanın farklı bölümleri arasındaki bölmelendirme için gerekenle en az eşit yangın direncine sahip yapı elemanlarıyla çevrilmelidir.

Kanallar, damperler ve sabitlemeler Bölüm 9.2'ye uygun olmalıdır.

5.2 Duman Tahliyesi için Doğal Havalandırma

Otoparklar ve bodrum katlarının duman havalandırmasıyla ilgili kılavuz, bölmenin net taban alanının %2,5'inin doğrudan atmosfere açılan açıklıklarda, ya duvarlarda çapraz akışa izin verecek şekilde düzenlenmiş olarak ya da tavanda bulunmasını önermektedir. Açıklıklar normalde çevre boyunca eşit şekilde dağıtılmalıdır.

Servis sahalarında, yükleme

alanlarında ve otobüs parklarında daha büyük yangınlar çıkma olasılığı göz önüne alındığında, tasarımcı tasarım hedeflerine nasıl ulaşılacağı konusunda bilgi vermelidir. Tasarım mühendisi, mevcut açıklıkların tasarım hedefini karşılamak için yeterli havalandırma sağlayacak kadar yeterli olacağını haklı çıkarabilmelidir. Bina Yönetmelikleri rehberliğine uyum bir yoldur. Bunun başarılabileceği bir diğer yol da CFD modellemesinin kullanılmasıdır. (bkz. bölüm 11).

5.3 Duman Tahliyesi İçin Kanallı Mekanik Sistemler

Bu sistem normalde, günlük havalandırma koşullarında saatte 6 hava değişimi ve yangın koşullarında saatte 10 hava değişimi sağlayarak mevcut bina yönetmeliklerinin gereksinimlerini karşılar. Duman sıcaklıklarının sistemin arızalanmasına ve yangının büyümesini engellememesine dikkat etmek için normalde sprinkler'lara ihtiyaç duyulur.

Bina Yönetmelikleri rehberliğinden sapıldığında, tasarım mühendisi, alternatif tasarımın tasarım hedefini karşılamak için yeterli havalandırma sağlamak için yeterli olacağını gerekçelendirebilmelidir. Bunun başarılabileceği bir yol, CFD modellemesinin kullanılmasıdır (bkz. bölüm 11).

Sistem, bölmeye normal havalandırma sağlayan diğer tüm sistemlerden bağımsız olmalı ve saatte 10 hava değişimiyle çalışacak şekilde tasarlanmalıdır.

Çift duman ve duman tahliye sisteminin bir parçası olduğunda, tahliye noktaları egzoz kapasitesinin %50'sinin yüksek seviyede ve %50'sinin düşük seviyede olacak ve tüm bölmeye eşit şekilde dağıtılacak şekilde düzenlenmelidir. Ana tahliye sistemi en az iki parçada çalışacak şekilde tasarlanmalıdır, böylece toplam egzoz kapasitesi herhangi bir parçanın arızalanması durumunda gereken oranların %50'sinin altına düşmemeli ve birindeki bir arıza veya bozulma diğerlerini tehlikeye atmayacaktır. Sistem, ana güç kaynağının arızalanması durumunda çalışacak şekilde tasarlanmış, sürekli bir güç kaynağına sahip olmalıdır. Fanlar ve ilgili kontrol ekipmanları, yangın durumunda çalışmaya devam etmesini sağlamak için tasarlanmış korumalı devrelere bağlanmalıdır. Günlük havalandırma veya duman tahliye çalışma modunda durgun alan olmamasına dikkat edilmelidir. Bölmeye yedek hava tedariki sağlanmalıdır. Kısa devreyi önlemek için hava girişlerinin çıkış noktalarına göre doğru şekilde dağıtılmasına dikkat edilmelidir.

Rampalar ve araç girişleri boyunca hava hızı, binadan insanların kaçışını engellememek için 5 m/s'yi geçmemelidir.

5.4 Duman Tahliyesi İçin Jet Fanlar

Bir jet fan sisteminin kullanımı düşünülürken, jet fanların hem düşük seviyede hem de yüksek seviyede hava hareketi sağlamada ne kadar verimli olacağı

dikkate alınmalıdır çünkü

alanın yüksekliği ve daha büyük araçların neden olduğu engeller.

Ana tahliye fanları normalde yangının onaylanması üzerine derhal çalışarak gerekli tahliye oranını sağlar. Uygun bir gecikmeden sonra, jet fanlar dumanı etkili bir şekilde ana tahliye noktalarına

yönlendirmek için gereken sayıda devreye girecektir.

14

Jet fanların devreye girmesindeki gecikme, kaçan sakinlerin jet fan sisteminin

etkisinden etkilenmemesini sağlamak için gerekli olabilir. Sistem, kaçan sakinlerin yangının

ürttüğü duman ve ısıdan etkilenmeyecek ve ilk kaçış süresi boyunca çalışan fanlar tarafından

hareket ettirilmeyecek şekilde kat çıkışına yürüyebilecekleri şekilde tasarlanacaktır.

Bu sonucu elde etmek için kullanılan gecikme, bir veya daha fazla faktöre bağlı olacaktır, örneğin:

• Bölmenin boyutu ve geometrisi;

• Egzoz ve jet fanlarının sayısı ve konumu;

• İşgalcilerin sayısı ve türü; ve

• Uygun çıkışların sayısı ve konumu.

Gecikme süresi varsa, onaylayan yetkililerle mutabakat sağlanarak teyit edilecektir.

Egzoz noktasının/noktalarının konumunu belirlerken kaçış yollarının konumuna dikkat edilecektir.

Mevcutsa merdiven boşluklarının, kaçış yollarının koridorlarının ve lobi kapılarının konumu, dumanın lobiye, merdiven boşluğuna ve/veya koridorlara girmesine neden olabilecek dinamik basınç etkilerine kapıları maruz bırakmamak için jet fan konumları ve jet yönleriyle koordine edilecektir.

Günlük havalandırma veya duman havalandırma çalışma modunda durgun alan olmamasına dikkat edilecektir.

Yedek hava temini için yeterli düzenleme yapılacaktır.

Rampalar ve araç girişleri boyunca hava hızı, bina sakinlerinin kaçışını engellememek için 5 m/s'yi geçmemelidir.

Sistem, diğer sistemlerden (normal havalandırma sağlayan herhangi bir sistem dışında) bağımsız olmalıdır.

Ana egzoz sistemi, en az iki parçadan oluşacak şekilde tasarlanmalıdır, böylece herhangi bir parçanın arızalanması durumunda toplam egzoz kapasitesi yukarıda belirtilen oranların %50'sinin altına düşmemeli ve birindeki bir arıza veya bozulma diğerini tehlikeye atmayacaktır.

Ana egzoz sisteminin her bir parçası ve jet fanlar, ana güç kaynağının arızalanması durumunda çalışacak olan, bakımı yapılmış bağımsız bir güç kaynağına sahip olmalıdır.

Fanlar ve ilgili kontrol ekipmanları, yangın durumunda çalışmaya devam etmeyi sağlamak üzere tasarlanmış korumalı devrelere bağlanmalıdır (bkz. Bölüm 9).